Sunday, February 9, 2014

၂၁ ရာစု Facebook ရီဗ်ဴး

(၁)
ေနရာ။ ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္ႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းတေနရာရွိ ေအးခ်မ္းဆိတ္ၿငိမ္ၿပီး ပန္းအလွပင္မ်ားႏွင့္ လွပေဝဆာေနသည့္ လက္ဖက္ရည္ ဆိုင္ေလး တဆိုင္။
အခ်ိန္။ ။ ၁၉၉၇ ၏ ေႏြေန႔လယ္ခင္း တခု။
ျမင္ကြင္း။ ။ စားပြဲတလံုးတြင္ လူငယ္တစု ထိုင္ေနသည္။ မၾကာေသးေသာ အခ်ိန္က သူတို႔ တက္ေရာက္ခဲ့သည့္ သင္တန္း တခု၏ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားကို အခ်င္းခ်င္း အာေပါင္အာရင္း သန္သန္ ေအာ္ဟစ္ ေျပာဆိုေနၾကသည္။ ေနာက္ေတာ့ စကား ဝိုင္းသည္ အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ ေခါင္းစဥ္မ်ား တခုၿပီးတခု ေျပာင္းလဲသြားျပန္သည္။ တေယာက္က သူဖတ္ၿပီးသည့္ စာအုပ္ တအုပ္ အေၾကာင္းကို ေျပာေတာ့ ေနာက္တေယာက္က သူသေဘာမတူသည့္ အခ်က္မ်ားကို အကိုးအကားမ်ားႏွင့္ ဝင္ျငင္းသည္။ သူတို႔ထဲက မိန္းကေလး တေယာက္က သူၾကည့္ခဲ့သည့္ ရုပ္ရွင္ကား တကားအေၾကာင္း ေျပာသည့္အခါ က်န္သူမ်ားက စိတ္ဝင္တစား နားေထာင္ၿပီး သူတို႔ အျမင္မ်ားကို တေယာက္တေပါက္ ဝင္ေျပာၾကျပန္သည္။
ခဏၾကာေတာ့ ရင္ဘတ္မွာ Never Die စာတန္းပါ တီရွပ္ကို ခ်ည္ေခ်ာလံုခ်ည္ ခပ္တိုတိုႏွင့္ တြဲဖက္ ဝတ္ဆင္ထားသည့္ လူငယ္တေယာက္က ေနရာမွထကာ ေကာင္တာဆီသို႔ သြားလိုက္သည္။ ထိုလူငယ္က ေကာင္တာမွာ ထိုင္ေနသည့္ ဆိုင္ရွင္ကို လက္ထဲမွ တစံုတရာကို ေပးရင္း ႏႈတ္မွလည္း တခုခုကို ေျပာဆိုလိုက္ပံုရသည္။
သူ မူလေနရာစားပြဲဝိုင္းမွာ ျပန္ဝင္ထိုင္လိုက္စဥ္မွာပဲ ဆိုင္ရဲ႕ ေဆာင္းေဘာက္စ္ထဲမွ ေန၍ ထူးအိမ္သင္၏ ညီေလးေရ … ဆိုသည့္ ခ်ိဳသာ ႏူးညံ့ေသာ ေတးသံက လြင့္ပ်ံ႕လာၿပီး သူတို႔အုပ္စုေလးသာမက၊ ဆိုင္ထဲရွိ လူအားလံုး ညင္းေပ်ာင္း ေသာ္လည္း အားျပင္းသည့္ ဂီတႏွင့္ စကားလံုးမ်ား၏ ေရစီး၌ ေမ်ာပါသြားၾကကာ ေႏြေန႔လယ္ခင္း အပူကို ေမ့သြား ၾကေတာ့သည္။ အုပ္စုထဲက မိန္းကေလးေတြကလည္း ထိုသီခ်င္း၏ စည္းခ်က္ႏွင့္အညီ စားပြဲကို လက္ေခ်ာင္း ေလးမ်ားႏွင့္ ေခါက္ရင္း ထူးအိမ္သင္၏ “ညီေလးေရ …” မွာ ညီမေလးေတြလည္း ရင္ခုန္သံခ်င္း တထပ္တည္း က်ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္တုန္းက သူတို႔ ရင္ခုန္သံေတြက ဤသို႔ျဖစ္ခဲ့သည္။ သူတို႔ ေခတ္ကို သူတို႔ ဤသို႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကသည္။
(၂)
ေနရာ။ ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္ႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းတေနရာရွိ လူစည္ကား ရႈပ္ေထြးေသာ လမ္းမႀကီးေဘး တေနရာရွိ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ တဆိုင္။
အခ်ိန္။ ။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၏ တနဂၤေႏြ ေန႔လယ္ခင္း တခု။
ျမင္ကြင္း။ ။ သင္တန္းေက်ာင္း တခုခုဆင္းခ်ိန္ ထံုးစံအတိုင္း ေစာေစာက လူရွင္းေနခဲ့သည့္ ဆိုင္ထဲက စားပြဲဝိုင္းမ်ား ခ်က္ခ်င္း လူျပည့္သြားသည္။ စားေသာက္ဖြယ္ရာမ်ား ေရာက္လာေသာအခါ စားပဲြတဝိုင္းတြင္ ထိုင္ေနၾကေသာ လူငယ္တစုက သူတို႔လက္ထဲက လက္ကိုင္ဖုန္းေလးမ်ားကို ထုတ္ယူၿပီး ဓာတ္ပံုရိုက္ၾကသည္။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔၏ Facebook စာမ်က္ႏွာမွာ Status အသီးသီး တင္လိုက္ၾကသည္။ သူတို႔ ဘယ္ေနရာမွာ ဘာလုပ္ေနၾကသည္၊ ဘယ္သူေတြနဲ႔ ရွိေနၾကသည္ ဆိုတာကို လတ္တေလာ သူတို႔အုပ္စုထဲမွာ မပါဝင္ႏိုင္သည့္ သူတို႔၏ သူငယ္ခ်င္းေတြလည္း တခဏခ်င္းအတြင္းပဲ သိရွိသြားႏိုင္ ၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ သူတို႔က အစားအစာ တခ်ိဳ႕ကို စတင္ စားေသာက္ၾကသည္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ အာရံုေတြက သူတို႔ လက္တကမ္းရွိ စားပြဲေပၚ တင္ထားေသာ လက္ကိုင္ဖုန္းေလးမ်ား ထံမွာသာ ရွိေနၾကသည္။
ခဏေနေတာ့ သူတို႔အထဲက တေယာက္က ရယ္ကာေမာကာ တစံုတခုကို ေအာ္ေျပာလိုက္သည္။ သူ႔မ်က္လံုးမ်ားက သူ႔ေရွ႕ စားလက္စ ပန္းကန္ေဘးမွာ ခ်ထားသည့္ ဖုန္းထံမွာ …။ သူ႔စကားအဆံုးမွာ သူတို႔အဖြဲ႔အားလံုး ခုနက ေဘးမွာခ်ထားသည့္ လက္ကိုင္ဖုန္း အသီးသီးကို ေကာက္ကိုင္လိုက္ၾကၿပီး ေစာေစာက တင္ထားသည့္ Facebook စေတးတပ္စ္ ေတြကို ကိုယ္စီ ဖြင့္ဖတ္လိုက္ ၾကသည္။ အေဝးမွ သူတို႔ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္က သူတို႔ အစားအေသာက္ပံု စေတးတပ္စ္ကို သူ႔မွတ္ခ်က္ (Comment) ဝင္ေရးထားၿပီ။ ခင္မင္စြာ ေနာက္ေျပာင္ တုန္႔ျပန္လာေသာ သူငယ္ခ်င္း၏ Comment ကို သူတို႔ကလည္း အားက်မခံ Comment တေယာက္တမ်ိဳး အသီးသီး ေရးလိုက္ၾကျပန္သည္။ စုစုေပါင္း ၇ ေယာက္တိတိ ရွိေသာ သူတို႔ သူငယ္ခ်င္း အုပ္စုသည္ အခုအခ်ိန္ထိ တဦးႏွင့္တဦး စကားေကာင္းေကာင္း မေျပာျဖစ္ေသး။ Facebook စာမ်က္ႏွာရဲ႕ သတိေပးခ်က္ (Notification) ဂဏန္းနီနီ ကေလးေတြ တက္လာတာကိုပဲ သတိနဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ေနရသည္။ သူတို႔ တင္လိုက္သည့္၊ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ Tag လုပ္ထားသည့္ ဓာတ္ပံု စေတးတပ္စ္ အသီးသီးတြင္ ဝင္ၿပီး Comment ေရးလာၾက (သူတို႔အေခၚ .. ဝင္မန္႔ၾကတဲ့) သူေတြကို အျပင္မွာသိကၽြမ္းထားသူ ျဖစ္ေစ၊ Facebook ေပၚမွာသာ သိရသူျဖစ္ေစ၊ လူမႈေရးအရ ဂရုတစိုက္ႏွင့္ ျပန္ၿပီး တုန္႔ျပန္သင့္သည္ မဟုတ္လား။ သူတို႔အားလံုး အစားအေသာက္ေတြကို စားေနၾကေပမယ့္ သူတို႔ မ်က္ႏွာေတြကေတာ့ လက္ကိုင္ဖုန္းမ်ား၏ ဖန္သားမ်က္ႏွာျပင္ကေန မခြာႏိုင္ဘဲ ရွိေနၾကသည္။ သူတို႔အာရံုေတြက Facebook ထဲက ကမၻာေလာက ဆီမွာသာ ကိုယ္စီကိုယ္္စီ ဝဲလည္၍ ေနၾကသည္။
(၃)
ေခတ္ေရစီးဆိုတာ ၿငိမ့္ၿငိမ့္ကေလး စီးသလား၊ ဝုန္းကနဲဒိုင္းကနဲ အရွိန္ျဖင့္ တိုးတိုက္ စီးဆင္းသလား။ ကုန္ဆံုးခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခု နီးပါး ကာလကို ျဖတ္ပိုင္း ၾကည့္မိေသာအခါ ေတြ႔မိေသာ ပံုရိပ္တို႔က သိသိသာသာပင္ ကြာျခားခဲ့ၿပီ။ က်မတို႔ လူငယ္ဘဝ ေပ်ာ္ရႊင္ က်င္လည္က်က္စားရာ ေနရာေတြသည္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ စာအုပ္အငွားဆိုင္ႏွင့္ ရုပ္ရွင္ရံုမ်ား ျဖစ္ခဲ့ ေသာ္လည္း၊ ဒီေန႔ လူငယ္အမ်ားစု အတြက္ေတာ့ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ထက္ပဲ အင္တာနက္ဆိုင္၊ ဂိမ္းဆိုင္မ်ားႏွင့္ ပိုၿပီး နီးစပ္ၾကပံု ရသည္။ တိုးတက္လာေသာ အိုင္တီ နည္းပညာမ်ား၏ ဆြဲေဆာင္မႈတြင္ စီးေမ်ာ ပါဝင္ၾကသည္။ အရင္က မိမိေတြ႔လိုသူကို လူခ်င္း ေျပးေတြ႔ၿပီး တိုင္ပင္ေျပာဆို လုပ္ကိုင္ၾကရေသာ အမႈကိစၥတို႔ကို အခုေတာ့ ထိုသူ ေရာက္ေနရာ အရပ္ဆီ သူ႔လက္ကိုင္ ဖုန္းနံပါတ္ ကေလး ႏွိပ္ၿပီး ေျပာလိုက္ရံုျဖင့္ ရၿပီ။ သြားရင္းလာရင္း လမ္းမွာ ကုန္ရမည့္ အခ်ိန္ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ၿပီ။ မိမိ ခ်စ္သူခင္သူ ေတြကို အင္တာနက္ ဖုန္းကေနတဆင့္ ကမၻာေျမ၏ ေနရာေဒသအႏွံ႔ ဆက္သြယ္ေနႏိုင္ၿပီ။ တစတစ တိုးပြားလာေသာ တီဗီခ်ယ္နယ္ ေတြမွ တဆင့္ ဂီတေဖ်ာ္ေျဖပြဲေတြ၊ ေဘာလံုးပြဲေတြ၊ ႏိုင္ငံျခား ဇာတ္လမ္းတြဲေတြကို မိမိ အိမ္ဧည့္ခန္းမွ ေနပဲ ေငးေမာၾကသည္။ ထိုသို႔ေသာ နည္းပညာ၏ ေရစီးမွာ စီးေမ်ာသူတို႔က လူငယ္ေတြတင္ ပဲေတာ့ မဟုတ္ေခ်။ အရြယ္ ၃ ပါးစလံုး သာယာစြာ စီးေမ်ာ ေပ်ာ္ဝင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ပိုင္း ကာလေလာက္မွ စၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မီဒီယာနည္းပညာရဲ႕ အေရြ႕က ပိုမိုသိသာစြာ ေျပာင္းလဲ လာခဲ့သည္ ဆိုရမည္။ အိုင္တီ နည္းပညာႏွင့္ ယဥ္ပါးေသာ၊ စာေပ အႏုပညာႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္ကို စိတ္ဝင္စားသည့္ ပညာတတ္ လူငယ္တခ်ိဳ႕ရဲ႕ အၾကားမွာ Blog ေရးသား ဖတ္ရႈျခင္းက ေခတ္စားလာခဲ့သည္။ မိမိေရးသား ေျပာဆိုလိုေသာ အေၾကာင္းအရာ ရသ/ သုတ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို မိမိရဲ႕ ဘေလာ့ဂ္ စာမ်က္ႏွာေတြမွာ ေရးၾကသည္။ ဘေလာ့ဂ္ ေရးသားသူခ်င္း သာမက ဝါသနာပါသူ တခ်ိဳ႕ကလည္း ထိုဘေလာ့ဂ္ေတြကို ဝင္ေရာက္ ဖတ္ရႈၾကသည္။ ျမန္မာ့သမိုင္း စာမ်က္ႏွာမွာသာ မက ကမၻာ့သမိုင္း စာမ်က္ႏွာေပၚမွာပါ အေက်ာ္ေဒးယ် မွတ္တမ္းတခု ျဖစ္ခဲ့ေသာ ေရႊဝါေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးတြင္ ျပည္သူတို႔သည္ ႏိုင္ငံတကာ မီဒီယာမ်ားထံမွ သတင္းအခ်က္အလက္ မ်ားကို မသိရွိရမီ ျပည္တြင္းေန ပညာတတ္လူငယ္ေတြ စုစည္း တင္ျပေသာ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို သူတို႔ ဘေလာ့ဂ္စာမ်က္ႏွာ ေတြကေန တဆင့္ ေမွ်ာ္လင့္တႀကီး ေစာင့္စား ဖတ္ရႈခဲ့ ၾကရသည္။ အဲဒီေနာက္ ပိုၿပီး တြင္က်ယ္လာတာကေတာ့ Facebook ပဲ ျဖစ္သည္။
Facebook ကို ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွာ Mark Zuckerberg နဲ႔ ဟားဗတ္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားတစုက စၿပီးတည္ေထာင္ခဲ့တာ ျဖစ္ေပမယ့္ က်မတို႔ျမန္မာျပည္ အပါအဝင္ ကမၻာတဝွမ္းမွာ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳလာ ခဲ့တာကေတာ့ ၂၀၀၈ -၂၀၀၉ ခုႏွစ္ေလာက္ က်မွလို႔ မွတ္သားမိသည္။ Social Network ေတြနဲ႔ မရင္းႏွီးဖူးေသးတဲ့ က်မတို႔တေတြကို Facebook က ေကာင္းေကာင္းႀကီး ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ Facebook မွ တဆင့္ ကြဲကြာေနေသာ ကမၻာအႏွံ႔မွ သူငယ္ခ်င္းေတြ ျပန္ေတြ႔ ၾကသည္။ ကမၻာအႏွ႔ံမွ သတင္းအခ်က္အလက္ ေတြကို သိႏိုင္သည္။ အနည္းဆံုးေတာ့ ကိုယ့္မိတ္ေဆြေတြရဲ႕ သာေရး နာေရးေတြကို အရင္ကလို သတင္းစာ ဖတ္စရာမလိုပါဘဲ သိႏိုင္သည္။ အိမ္ထဲက အိမ္ျပင္ မထြက္ပါဘဲနဲ႔ Facebook ကို ဖြင့္လိုက္ရံုနဲ႔ သတင္းပလင္းေရာ အတင္းအဖ်င္းပါ အကုန္သိႏိုင္သည္။ နားေထာင္ရံုသာမက ဝါသနာပါရင္ ကိုယ္တိုင္လည္း အိမ္ထဲက အိမ္ျပင္မထြက္ဘဲ ေဝဖန္ႏိုင္၊ အတင္းတုတ္ႏိုင္ေသးသည္။ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္မွ သိရသည့္ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြမွာ အလံုးစံုယံုၾကည္စိတ္ခ်ရသည္မဟုတ္ေသာ္လည္း ေပါ့ပါ့ပါးပါးႏွင့္ လိုရင္းကို ျမန္ျမန္သိႏိုင္သည္။
Facebook သည္ သံုးတတ္ရင္ ေဆးျဖစ္သလို၊ မသံုးတတ္ရင္ ေဘးပဲဟု ေဝဖန္သူလည္းရွိသည္။ တေလာေလး တုန္းကေတာ့ သံုးစြဲခ်ိန္မ်ားေလ ဝင္ေငြနည္းေလ၊ ဒါမွမဟုတ္ ဝင္ေငြနည္းသူမ်ားသာ Facebook သံုးစြဲၾကသည္ဟူေသာ ေဝဖန္ခ်က္ တခုကိုလည္း Facebook စာမ်က္ႏွာေပၚမွာတင္ ဖတ္ခဲ့ရၿပီး ေစာဒက တက္သံမ်ား၊ ေထာက္ခံသံ မ်ားကိုလည္း ၾကားခဲ့ရ ဖတ္ခဲ့ရ ေသးသည္။ ရာႏႈန္းျပည့္ မွန္ကန္ေသာ စစ္တမ္း ေကာက္ခ်က္မ်ိဳး မဟုတ္ေပမယ့္ ဒါလည္း စဥ္းစားစရာကိစၥ တခုေတာ့ ျဖစ္ခဲ့သည္။ Facebook သံုးစြဲသူေတြထဲမွာ မိမိရဲ႕ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္ရာ အေရးကိစၥမ်ားကို ေဘးဖယ္ၿပီး Facebook နဲ႔သာ အခ်ိန္ကုန္ရင္း စြဲစြဲလန္းလန္း ျဖစ္ေနသူေတြရွိသည္။ Facebook ဆိုတာ မိမိတဦးတည္းပိုင္ ဒိုင္ယာရီစာအုပ္ မဟုတ္သည္ကို ေမ့ၿပီး Facebook မွာ စိတ္ထဲရွိသမွ် မိမိအတြင္းေရးေတြကို ဖြင့္ခ်ေပါက္ကြဲ ျပေနသူေတြလည္း ရွိသည္။ အျပင္လက္ေတြ႔ အစစ္အမွန္ ဘဝကေန ပုန္းေရွာင္ၿပီး Facebook ေပၚမွာ စိတ္ကူးယဥ္ ကမၻာသစ္ တည္ထားသူလည္း ရွိသည္။ Facebook မွာ ဖတ္ရသမွ် သတင္းအစအန ေတြကို ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရသည္၊ မခ်ရသည္ မေတြးေတာဘဲ အတည္ယူကာ တထစ္ခ် ယံုၾကည္ ပစ္လိုက္သူေတြလည္း ရွိသည္။
က်မရဲ႕ ညီမငယ္ တေယာက္ကေတာ့ သူ Facebook သံုးစြဲျခင္း အေၾကာင္းကိုေျပာျပဖူးသည္။ သူသည္ အစကေတာ့ Facebook ကို သတင္းအတိုအထြာ ဖတ္ရန္၊ ကဗ်ာေတြစာေတြ ဖတ္ရန္ အလို႔ငွာ သံုးျဖစ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္း မွာေတာ့ တကယ္အခ်ိန္ေပး ဖတ္ရမည့္ သတင္းမ်ိဳးဆို ေနာက္မွ ဖတ္မယ္ဟု ခ်န္ထားပစ္ခဲ့ၿပီး က်န္သည့္ ဓာတ္ပံုေတြ၊ (အျပင္ေလာကမွာ သိသိ မသိသိ) Facebook ေပၚက သူငယ္ခ်င္းေတြ ဘာေျပာၾကသည္၊ ဘာလုပ္ေနသည္ ဆိုတာမ်ိဳး ေတြသာ ဖတ္မိေနခဲ့ေၾကာင္း သူ႔ကိုယ္သူ သတိထားမိလာသည္ဟု ဆိုသည္။ အဲဒီအခါမ်ိဳးမွာ လုပ္ရမည့္ အလုပ္ေတြကိုလည္း မလုပ္မိဘဲ Facebook မွာ အခ်ိန္ကုန္မိသည့္ အတြက္ သူ႔ကိုယ္သူ အိမ္တကာလွည့္ အတင္း နားေထာင္တတ္သူႀကီး လံုးလံုး ျဖစ္ေနၿပီလားဟု ခံစားမိလာေၾကာင္း ေျပာျပသည္။ ေနာက္ၿပီး ရံုးမွာ Facebook သံုးမိပါက အလုပ္ခ်ိန္ကို တလြဲ အသံုးျပဳ မိသည္ ဆိုသည့္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ အျပစ္ျမင္စိတ္ (Guilty) ကို ခံစားရျပန္သည္ဟုလည္း သူကဆိုသည္။
လက္ရွိ ျပည္ပတြင္ ေနထိုင္အလုပ္လုပ္ကိုင္ ေနေသာ အသက္ ၃၀ ဝန္းက်င္ လူငယ္တဦးကေတာ့ Facebook မွာ ဖတ္ရသည့္ Comment ေတြ အေၾကာင္းကို ေဝဖန္သည္။ အထူးသျဖင့္ Facebook မွာ ဖတ္ရသည့္ သတင္းမ်ား (အထူးသျဖင့္ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရး သတင္းမ်ား) ၏ ေအာက္တြင္ စိတ္ခံစားခ်က္ကို ဆင္ျခင္တံုႏွင့္ မပိုင္းျဖတ္ မခ်ဳပ္ထိန္းဘဲ ေရးသားၾကသည့္ Comment မ်ား၊ ၾကမ္းတမ္းရိုင္းပ်စြာ ဆဲေရးတိုင္းထြာသည့္ Comment မ်ားကို ဖတ္ၿပီး စိတ္မခ်မ္းေျမ့ ျဖစ္ရသည္ဟု ဆိုသည္။ သူက Strait Times လို CNA လို Page မ်ား ဖတ္ရသည့္ အခါ တျခားႏိုင္ငံသား တခ်ိဳ႕ရဲ႕ Comment မ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ျပၿပီး ေဝဖန္သည္။
“သူတို႔တိုင္းျပည္က လူေတြက ကြန္မန္႔ ေရးေလ့ေရးထ သိပ္မရွိၾကေပမယ့္ ေရးရင္လည္း ခ်က္က်လက္က် ေရးၾကၿပီး ဘာအေလနေတာ မွလည္း မပါဘူး” ဟု သူကေျပာသည္။ ဒါျဖင့္ သူေျပာသလိုဆို က်မတို႔ ျမန္မာေတြ Facebook သံုးတာ အားလံုး အေလနေတာ ေတြခ်ည္း ေရးေနၾကတာလား။ အဲဒီလိုမ်ိဳးေတာ့ က်မက လက္မခံခ်င္ပါ။ Facebook မွာ မွတ္သားစရာ ေတြကိုလည္း ဖတ္ရ ေတြ႔ရပါသည္။
သံုးတတ္ရင္ေဆး၊ မသံုးတတ္ရင္ေဘး ဆိုသည့္အတိုင္း အသံုးခ်တတ္ဖို႔ ေတာ့လည္း လိုပါသည္။ ဥပမာေျပာရရင္ သံုးတတ္ သူမ်ားက်ေတာ့ Facebook ကို သံုးၿပီး လူမႈေရး အကူအညီေတြကို ေပးႏိုင္ၾကတာ ေတြ႔ရသည္။ ဟိုးတေလာတုန္းက အလွမယ္ နန္းခင္ေဇယ်ာ လူမႈေရး အကူအညီ ေပးခဲ့သည့္ ဖူးဖူးဆိုေသာ ၃ ႏွစ္အရြယ္ ကေလးမေလး အေၾကာင္း သတင္းကို သတိရသည္။ တကိုယ္လံုးနီးပါး မီးေလာင္ဒဏ္ရာ အျပင္းအထန္ရရွိခဲ့သည့္ ထိုကေလးငယ္ႏွင့္ သူ႔မိခင္တို႔၏ ကူကယ္ရာမဲ့ အျဖစ္ကို Facebook ေပၚမွာပဲ လူ႔သတင္း လူခ်င္းေဆာင္ရင္း သတင္းလက္ဆင့္ ကမ္းၾကရင္းျဖင့္ နန္းခင္ေဇယ်ာ အပါအဝင္ လူသိမ်ား ေက်ာ္ၾကားသူတို႔၏ ဦးေဆာင္ကူညီမႈႏွင့္အတူ ေစတနာတူညီသူမ်ား ေပါင္းစုမိၾကၿပီး ထိုသနားစရာ သားအမိ၏ ဒုကၡကို ေဝမွ် ကူညီႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။ မၾကာေသးမီကလည္း Facebook သံုးစြဲသူ ေစတနာရွင္တစုက ၿပီးခဲ့ေသာ ႏွစ္ေတြကထက္ အေအးပိုသည့္ ေဆာင္းဒဏ္ကို ခံစားရသည့္အခါ ရာသီဥတု ပိုျပင္းထန္ေသာ ေတာေတာင္ ၾကားထဲမွာ စစ္ေျပးေနၾကရသည့္ ကခ်င္ စစ္ေဘးေရွာင္သူေတြကို မေမ့မေလ်ာ့ သတိရမိၾကကာ၊ အခ်င္းခ်င္း ေဆာ္ၾသၾကရင္း အတိုင္းအတာ တခုေသာ လူမႈေရး အကူအညီေတြကို ေပးႏိုင္ခဲ့တာ ေတြ႔ရသည္။ က်မ လက္လွမ္းမမီ မသိရွိခဲ့ေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ားလည္း အမ်ားအျပား ရွိပါလိမ့္ဦးမည္။
ထိုသို႔ေသာ အျဖစ္ေတြကို ၾကည့္ရင္ Facebook ကို အသံုးခ်တတ္ဖို႔ လိုသလို၊ Facebook ၏ အသံုးခ်ခံ မျဖစ္ဖို႔ သတိထား မိရန္ လိုေၾကာင္းလည္း ေတြးမိရသည္။ မိမိ လက္ေတ႔ြဘဝအတြက္ အက်ိဳးရွိေကာင္း ရွိရာအတြက္သာ စိစစ္ၿပီး သံုးတတ္မည္ ဆိုလွ်င္၊ ဘယ္သူ ဘယ္သြားၿပီး ဘာစားေနၾကသည္ ဆိုတာေလာက္ကိုသာ သတိလက္လြတ္ စိတ္ဝင္စားမေနမိဘဲ မိမိ အခ်ိန္ေတြကို အလဟႆ မကုန္ဆံုးေစဘူး ဆိုလွ်င္၊ ႏိုင္ငံေရးအရ လူမႈေရးအရ ဝါဒျဖန္႔ ခံရမွန္းမသိဘဲ ကိုယ္တိုင္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီး လက္ဝင္မလွ်ိဳမိ ၾကဘူးဆိုလွ်င္၊ Facebook ကို သံုးသင့္ပါသည္လို႔ပဲ က်မက ခံယူပါသည္။
ဒါေပမယ့္ အဲဒီ Facebook ကမၻာထဲမွာသာ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံၾကတဲ့ Facebook လူမႈေရးမ်ိဳးထက္ မက၊ အျပင္လက္ေတြ႔ ဘဝမွာလည္း အခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီညြတ္ ႏိုးၾကားတဲ့ က်မတို႔ လူငယ္ ဘဝတုန္းက လူမႈ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳးကိုသာ ဒီေန႔ လူငယ္ေတြ ပိုၿပီး တန္ဖိုးထားတတ္ၾက ေစခ်င္ပါသည္။
Generation X ၊ Generation Y ဆိုသည့္ မ်ိဳးဆက္ေတြ အလြန္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ေမြးဖြားလာသည့္ မ်ိဳးဆက္ကို The Me Me Me Generation ဟု ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္အတြင္းက Times မဂၢဇင္းရဲ႕ ေဆာင္းပါးတပုဒ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ အခုမ်ိဳးဆက္သည္ လြန္ခဲ့ေသာ မ်ိဳးဆက္မ်ားထက္ပိုၿပီး အတၱႀကီး၊ တကိုယ္ေကာင္းဆန္၊ ေပါ့ေပါ့ေန ေပါ့ေပါ့စားလာၾကသတဲ့။ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္က ႏိုင္ငံေရး လူမႈေရး အျဖစ္အပ်က္ေတြကို ေမ့ေလ်ာ့ၿပီး အတၱဗဟိုျပဳ ေနထိုင္ၾကသည္ဟု ေဆာင္းပါးတြင္ ဖတ္ရသည္။
ဆိုရွယ္ မီဒီယာေတြ အားေကာင္းလာသည့္ ဒီအခ်ိန္တြင္၊ ကင္မရာ ေကာင္းေကာင္းပါသည့္ လက္ကိုင္ဖုန္း ကိုယ္စီရွိလာ ၾကသည့္ ဒီအခ်ိန္တြင္ မိမိဓာတ္ပံုကို မိမိရိုက္ၿပီး Facebook ေပၚ တင္တတ္ၾကသည့္ အေလ့က လူငယ္ေတြအၾကား ဘယ္ေလာက္ အားေကာင္းခဲ့သလဲ ဆိုရင္ Selfie ဆိုသည့္ ေဝါဟာရကို အဘိဓာန္တြင္ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပရတဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ၿပီ။ Selfie ဆိုတာ Self – Portrait Photograpy ဟု ဆိုသည္။ သတိရတိုင္း မိမိ လက္ကိုင္ဖုန္းေလးကို ထုတ္လို႔ ေရာက္ရာ အရပ္ကေန မိမိရဲ႕ပံုကို ရိုက္ၿပီး ဆိုရွယ္နက္ေဝါ့ခ္ေပၚ တင္မည္။ Like ေတြ မ်ားမ်ားရရင္၊ လွလိုက္တာ၊ ေခ်ာလိုက္တာ ဟုဆိုၾကရင္ ပီတိေတြျဖစ္မည္။ ဒါဟာ Me Me Me မ်ိဳးဆက္မ်ား (Y မ်ိဳးဆက္တခ်ိဳ႕လည္း ပါသည္) မိမိကိုယ္ကို ခ်စ္ခင္စိတ္ လြန္ကဲေနေၾကာင္း၊ အတၱကိုဗဟိုျပဳ ေနေၾကာင္း ျပယုဂ္ေတြထဲက တခုလား။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ က်မကေတာ့ အျပင္က ကိုယ္နဲ႔လက္တကမ္းမွာ လက္ငင္းေတြ႔ဆံုေနၾကတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြ အခ်င္းခ်င္း စကားလက္ဆံု က်ဖို႔ ေမ့ၿပီး Facebook က သူငယ္ခ်င္းနဲ႔သာ အျပန္အလွန္ စကားဆိုျဖစ္ ေနတာေတြ၊ သူငယ္ခ်င္းရဲ႕ အေမ နာေရးကို Facebook ကေနပဲ သတင္း လွမ္းေမးလိုက္ ႏိုင္တာေတြ၊ အလုပ္က ခြင့္ရက္ရခ်ိန္ေလး နယ္က မိဘအိမ္ကိုျပန္တုန္း မိသားစု စကားဝိုင္းမွာေတာင္ စကားေျဖာင့္ေျဖာင့္ မေျပာႏိုင္ဘဲ လက္ကိုင္ဖုန္းေလး တၾကည့္ၾကည္နဲ႔ Facebook ကို စြဲလန္း လြန္းေန သူေတြ …။
အဲဒီလိုမ်ိဳး အျဖစ္ေတြကို ကိုယ္တိုင္ ျမင္ရၾကားရတဲ့ အခါမွာေတာ့ Facebook ကို အသံုးမခ်တတ္ဘဲ Facebook ရဲ႕ အသံုးခ်ခံ ဘဝကို ေရာက္မွန္းမသိ ေရာက္ေနၾကသူေတြပဲ ဟုသာေတြးၿပီး စိတ္မခ်မ္းေျမ့ႏိုင္ ျဖစ္ေနရပါသည္။ ဒါေပမယ့္ “Facebook ဆိုတာ ေစ်းအိမ္သာ နံရံလိုပဲ” ဟု စိတ္အခ်ဥ္ေပါက္စြာ မွတ္ခ်က္ခ်သူေတြကိုေတာ့ က်မက “စိတ္သာ ထားတတ္မယ္ဆိုရင္ Facebook မွာလည္း တရားရွာလို႔ ေတြ႔ႏိုင္တာပဲေလ” ဟု ကတ္သီးကတ္သတ္ ႏိုင္လွသည္ပဲ ဆိုဆို၊ ေစာဒက တက္လိုက္ ခ်င္ပါေသးသည္။


No comments:

Post a Comment